Nieuws‎ > ‎

Gemeente pakt uit met nieuw logo en opgefriste huisstijl

Geplaatst 21 mrt. 2015 12:09 door Patrick Lansens

Koekelare heeft een positief imago tot ver buiten de dorpsgrenzen. Om die goede uitstraling kracht bij te zetten, lanceerde het gemeentebestuur een nieuw eigentijds logo en dito huisstijl. Koekelarenaar Karl Demoen zorgde voor het geslaagde ontwerp. Schepen voor informatie- en communicatiebeleid Jessy Salenbien is alvast erg tevreden met het resultaat.

 

Waarom een nieuw logo?

“Als gemeente is het belangrijk om een goede uitstraling te hebben”, vertelt Jessy Salenbien. “We willen op een frisse, dynamische manier naar buiten komen. Daarom vonden we het hoog tijd om Koekelare ook op deze manier op de kaart te zetten en een eigen identiteit te geven. Hoe kan dat beter dan met een nieuw, modern logo en een aangepaste huisstijl?”

 

Wat is het logo?

Het wapenschild van Koekelare vormde de basis van het logo. De drie bollen werden één cirkel waarop de K werd geprojecteerd. Hierdoor ontstaan er drie vormen, die elk apart staan voor Koekelare/De Mokker en zijn deelgemeentes Bovekerke en Zande. Samen zijn zij ‘Koekelare’.

Niet enkel de bollen werden gebruikt als basis, ook de kleur van het wapenschild speelde een rol. Het blauw evolueerde naar twee verschillende soorten: een zakelijk diep-blauw en het frisse munt-blauw. Verder was ook een passende typografie heel belangrijk. De keuze viel op een strak lettertype, om het een tijdloze en frisse look te geven. Modern, maar door zijn ronde vormen komt het niet te statisch en bureaucratisch over en past het perfect bij het logo.

Schepen Jessy Salenbien en de andere collegeleden zijn zeer tevreden over het resultaat: “Het is een mooie mix tussen speels, vernieuwend en serieus”.

 

Wat betekent de baseline ‘Koekelare kent zijn mensen’?

Koekelare is van plattelandsgemeente uitgegroeid tot een mooi en groot dorp met toekomst. “Om tot een geschikte baseline te komen, hebben we even stil gestaan bij wat Koekelare betekent voor de mensen”, legt de schepen uit. “De mensen van Koekelare zijn trots op hun dorp, ze wonen hier graag. Er is hier altijd leven in de brouwerij, ook letterlijk! Koekelarenaars hebben respect voor de gemeente en voor elkaar. Iedereen kent iedereen en er is een bloeiend verenigingsleven. Kortom: Koekelare kent zijn mensen.”

 

 

Waar zien we het terug?

Het nieuwe logo zien we opduiken op vlaggen, omslagen, briefpapier, koffietassen, naamkaartjes, gemeentelijke voertuigen, … Ook de website ondergaat een bijpassende facelift, net als de Roepsteen. Het gemeentelijk infoblad wordt tweemaandelijks. Voortaan zal het meer pagina’s tellen en in kleur gedrukt worden. Speciaal voor senioren is er een duidelijker lettertype.

Comments